
The Gaza War in Review

Written by HonestReporting.com

  

Dear HonestReporting Subscriber

  

  

Israel's Operation "Cast Lead" dominated the newspapers, airwaves and internet for its
duration, with the aftermath still generating headlines and opinion. It is extremely important to
expose those cases where the story became agenda-driven or when the media simply got it
wrong. This has been graphically illustrated by an about-turn by the UN.

  

  

  

One of the most serious and damaging episodes for Israel during the Gaza conflict centered
around charges, amplified by UN spokespeople, that Israel had deliberately targeted a UN
school compound, killing 43 civilians sheltering there.

  

 1 / 5



The Gaza War in Review

Written by HonestReporting.com

  

HonestReporting highlighted  the Canadian Globe and Mail's investigation that concluded that
the school itself was not shelled.

  

  

Following the publicity generated by the Globe and Mail report, the UN has been forced to admit
that its initial claims were false. According to Ha'aretz :

  

  

It seems that the UN has been under pressure to put the record straight after doubts arose that
the school had actually been targeted. Maxwell Gaylord, the UN humanitarian coordinator in
Jerusalem, said Monday that the IDF mortar shells fell in the street near the compound, and not
on the compound itself.

  

  

Gaylord said that the UN "would like to clarify that the shelling and all of the fatalities took place
outside and not inside the school."

  

  

As commentator Andrew Bolt  writes in response:

  

 2 / 5

http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4615/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4721/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4722/0/


The Gaza War in Review

Written by HonestReporting.com

  

But it seems the real story is that 43 people, including at least two Hamas militants, were killed
when Israel returned fire from Hamas mortars launched from among a crowd in the street.

  

  

You might still not like what occurred. But it is very, very different to what was so widely alleged,
and far more forgivable.

  

  

And after the earlier evidence of the media repeating pro-Hamas propaganda and gross
exaggerations of the death toll in Gaza
, especially among civilians, we need to ask again: how much can we trust the coverage of
journalists and welfare groups reporting from territory run by terrorists?

  

  

  

   

  

  

 3 / 5

http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4723/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4723/0/


The Gaza War in Review

Written by HonestReporting.com

    Mads Gilbert: Propaganda Doctor    Portrayed as the epitome of courage under fire, Norwegian doctor Mads Gilbert appeared ontelevision screens around the world and in the pages of many newspapers, including the BBC , CBS, CNN, ABC, AFP, Independent, Sky News, and New York Times.    Working at Gaza's Shifa Hospital, Gilbert tells news organizations of the "horrors" inflicted byIsrael, including unproven accusations  that "Gaza is now being used as a test laboratory fornew weapons."    But was Gilbert a neutral and objective observer? What the media didn't tell you was hisinvolvement in solidarity work with Palestinians since the 1970s and his membership of thehard-left Norwegian communist party Rød Valgallianse, which disbanded in 2007. He hascriticized international aid organization Doctors Without Borders for refusing to take sides inconflicts. Dr Gilbert is employed by NORWAC, whose partner organisations include Hezbollah'sMartyr Foundation.    Asked by the Norwegian daily, Dagbladet, if he supported the 9/11 attacks, he said: "Terror is abad weapon but the answer is yes."            

  More Unreliable Source    Gilbert wasn't the only less than objective source being used by the media. As Melanie Phillipswrote:    the [Daily] Telegraph carried this story on its foreign news pages by Ewa Jasiewicz, reportingfrom Jabaliya refugee camp in Gaza. It was exclusively about the suffering of civilians andchildren under bombardment by Israeli air strikes. It made no reference to any Hamas terroristsin the camp. Readers were given no indication that Ewa Jasiewicz was anything other than anobjective reporter.    Yet the very next day, she appeared again  in the Telegraph's foreign news pages -- but thistime being interviewed by Tim Butcher as an 'activist originally from Kingston, Surrey' and theprincipal source of his story about two children being killed by a bomb from an Israeli warplane,an event which she claimed to have witnessed.    Indeed, Ms Jasiewicz is not a regular reporter at all. She is a highly partisan, deeply committed,experienced anti-Israeli International Solidarity Movement activist. She is an active player on theside of the Palestinians who are committing acts of terror against the Israelis -- which she woulddescribe as legitimate and justified 'resistance'. Nor was this something she had hidden. Indeed,the web is heaving with examples of her hatred of Israel. Here she is in the Guardian  sprayingaround claims that Israel was racist, that its democracy was a myth and that it deliberatelytargeted Palestinian civilians and activists for slaughter. Hereis the statement she made after she was detained at Ben Gurion airport on 31 August 2004 bythe Israeli authorities and told that she could not speak to the media, in which she justifiedPalestinian terrorism as    a liberation struggle – and a struggle of an occupied people that is thus justified underinternational law.    Read Melanie's full post here .            CNN'S STAGED VIDEO    

Mads Gilbert also appeared in a CNN report , whose authenticity a number of bloggersquestioned. Was the CPR being performed on a child staged for the cameras? Little Green Footballsand other blogs thought so with one LGF reader commenting:  I'm no military expert, but I am a doctor, and this video is bullsh-t. The chest compressions thatwere being performed at the beginning of this video were absolutely, positively fake. The largeman in the white coat was NOT performing CPR on that child. He was just sort of tapping on thechild's sternum a little bit with his fingers. You can't make blood flow like that. Furthermore,there’s no point in doing chest compressions if you're not also ventilating the patient somehow.In this video, I can't tell for sure if the patient has an endotracheal tube in place, but you can seethat there is nobody bag-ventilating him (a bag is actually hanging by the head of the bed), andthere is no ventilator attached to the patient. In a hospital, during a code on a ventilated patient,somebody would probably be bagging the patient during the chest compressions. And they alsowould have moved the bed away from the wall, so that somebody could get back there tointubate the patient and/or bag him. In short, the "resuscitation scene" at the beginning is fake,and it's a pretty lame fake at that.    Such was the concern at CNN that the video was removed (although it currently exists on thearchive).            France 2 Apologizes for Using Old Footage      France's public broadcaster, the station that produced the original Mohammed al-Dura footage,was forced to apologize to viewers after it mistakenly used amateur footage shot in 2005 toillustrate a report on the current Gaza conflict.    France 2 television broadcast part of an amateur video presented in a voiceover commentary asshowing the fallout from an Israeli air strike on a civilian area in Gaza on January 1. Dating fromSeptember 2005, the video, which has been widely circulated on the Internet, actually showscivilians wounded in the accidental explosion of a pick-up truck loaded with Hamas rockets at arally in Jabaliya refugee camp. Alerted by the French website LePost.fr, France 2 admitted itsmistake and made a formal apology to viewers in its midday news broadcast.    "It is an error on our behalf. There was an internal malfunction in the checking of information," aFrance 2 executive told AFP. France 2's head of news reporting, Etienne Leenhardt, toldLePost.fr that the sequence was "intended to illustrate the war of images on the Internet. Thepeople who put it together worked too fast".            Australian Paper Apologizes for Anti-Semitic OP-ED    

  Melbourne's daily paper, The Age, has apologized for publishing Michael Backman'scommentary (subsequently removed from both his and The Age's websites), "Israel living highon US expense account. No apology online, but Caroline Overington quotes from the print edition:  A column by Michael Backman headlined "Israel living high on US expense account" waspublished in error. The Age does not in any way endorse the views of the columnist, apologisesfor the distress the column caused to many readers, particularly in the Jewish community andregrets publication of the column.    The column included some outrageous statements:    But Israel's utter inability to transform the Palestinians from enemies into friends has imposedbig costs on us all. We have paid for Israel's failure with bombs on London public transport,bombs in bars in Bali, and even the loss of the World Trade Centre towers in New York.    It is not true that these outrages have occurred because certain Islamic fundamentalists don'tlike Western lifestyles and so plant bombs in response. Rather, it is Israel - or more correctly thetreatment of the Palestinians - that is at the nub of these events....    Trekking in Nepal is fashionable among young Israelis.... But once you get on the trekkingcircuit and speak with local Nepalese guides and guesthouse operators you soon discover howdisliked the Israelis are.... Rather, they say that the young Israelis are rude, arrogant, and argueover trifling amounts of money even though they clearly have means.            Hamas OP-EDS: Giving a Voice to Terrorist    

 4 / 5

http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4121/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4122/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4123/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4123/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4724/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4725/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4726/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4727/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4728/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4724/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4729/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4730/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4733/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4734/0/


The Gaza War in Review

Written by HonestReporting.com

  We've previously questioned  the morality and legality of giving the oxygen of op-ed space toterrorist organizations, as Hamas leaders have appeared on the pages of, amongst others, theNew York Times, Washington Post and LA Times.    This trend was repeated during the Gaza conflict as Damascus-based Hamas leader KhaledMeshaal was given a voice by The Guardian (republished in Australia's The Age). Presumably in an effort to portray "balance", both papers also published a piece at the sametime by Israeli MK Shai Hermesh,thus creating a false moral equivalence between the Israeli politician and the Hamas terrorleader.    Meanwhile, Hamas's Mousa Abu  Marzouk appeared in the LA Times while Hamas primeminister I smail Haniyeh got his opportunity in TheIndependent, which bizarrely decided to give a posthumous platform to Yasser Arafat, reprinting the PLO leader's November 1974 speech to the UN.            Lauding a Dead Terrorist  

    Prominent Hamas terror leader Nizar Rayyan, killed by Israel on 1 January, would have enjoyedreading his own glowing obituary in The Guardian , which categorized him as a "political leader"and described him as "a man of the street... He was famed for fighting alongside his men andbeing seen with them publicly. And he was not merely a fighter. He was highly regarded as anIslamic academic."    Given less prominence in his obituary - how Rayyan was responsible for a series of suicidebombings and attacks inside the Green Line, including the suicide bombing in Ashdod Port in2004 in which 10 Israelis died. In a shocking illustration of his evil nature, Rayyan even sentone of his sonsto carry out a suicide attack in Gush Katif's Elei Sinai in 2001. Two Israelis were killed.            Hate Speech on BBC Arabic TV      Dr Kamal El-Helbawy, the founder of the Muslim Association of Britain, appeared to justify  thetargeting of Israeli children. Telling a discussion program that, while he condemned the killing ofcivilians, he believed all Israeli children were "future soldiers". He said: "A child born in Israel israised on the belief that the Arabs are like contemptible sheep.    "In elementary school they pose the following math problem - 'In your village, there are 100Arabs. If you killed 40, how many Arabs would be left for you to kill?'. This is taught in the Israelicurriculum."    The BBC, referring to the school libel, admitted an error had been made.            Abusing the Holocaust    

  Comparing Israel to the Nazis or attempting to draw false parallels with the deliberate genocideof 6 million Jews during the Holocaust is a tactic regularly deployed by anti-Israel activistsdespite being classified as anti-Semitism under the EU's own working definition .    Nonetheless, many supposedly mainstream media and commentators saw no problem withresorting to Holocaust imagery to make a point. The Independent's Yasmin Alibhai-Brown , forexample, asked: "How many Palestinian Anne Franks did the Israelis murder, maim or turnmad?" while Time Magazine's front cover of a Star of David behind a wall and barbed wire,made it impossible to ignore the parallel between Israel's actions in Gaza and the NaziHolocaust - a false association employed by those who seek to delegitimize Israel.    Toronto Sun columnist Eric Margolis wrote on his personal website : "It now seems clear thelast disastrous act of the Bush administration was giving Israel a green light to launch itsfinalsolution campaign against the Hamas government in Gaza." This prompted a protest from HonestReporting Canadawho called for the Sun to reconsider keeping Margolis on as a columnist.    As the fog of war recedes and the clearer picture begins to emerge, HonestReporting,with your help, will continue to expose cases of anti-Israel media bias to set the recordstraight.      HonestReporting.com                 http://zonezero.com/magazine/articles/honest/index.php      

 5 / 5

http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4735/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4736/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4736/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4737/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4738/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4739/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4740/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4741/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4742/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4743/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4743/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4744/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4745/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4746/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4747/0/
http://relay.netatlantic.com/t/26647750/69294407/4748/0/
http://zonezero.com/magazine/articles/honest/index.php

